måndag, mars 26, 2007

Grattis EU

I helgen fyllde EU 50 år och födelsedagsbarnet firades runt om i hela Europa. I Sverige höll en anti EU demonstration. Jag är förvisso inte alltigenom positiv till EU, snarare tvärtom kanske men jag tycker ändå att fördelarna väger upp nackdelarna. Det känns så typiskt Sverige att inte fira utan istället demonstrera emot. Men det har väl antagligen med att göra att vi inte har någon direkt känsla för VARFÖR man skapade EU eller EG, varför det behövdes. Jag gillar tanken på frihandel, fred och och demokrati och jag anser att EU har bidragit till detta i många avseenden. Utvidningen har gett många länder en bra start för att bygga upp sitt land på demokratiska och frihetliga grunder. Många av framtidens problem är globala och jag tror därför att det är bra med samarbete över gränserna i största möjliga utsträckning. Det ökande antalet medlemstater tror jag har varit positivt i många avseenden men kanske fämst ur den synpunkten att EU och då främst parliamentet inte hinner med att syssla med så mycket småfrågor och dumheter utan måste fokusera på det som är viktigt.

Inga kommentarer: