onsdag, februari 28, 2007

Bloggen - som ett demokratiskt instrument

Idag diskuteras det flitigt i olika medier om det är lämpligt av utrikesminister Carl Bildt att blogga. Jag fick en fråga från DN:s webbtv, om ministrar skall ha tilllåtelse att blogga, när jag kom ut ur kammaren tidigare idag. Jag måste erkänna att jag blev en smula förvånad över frågeställningen. Självklart skall ministrar såsom alla andra männiksor ha rätt att blogga. Det råder väl trots allt åsiktsfrihet i det här landet även för ministrar. Jag tycker att bloggen är ett alldeles utmärkt demokratiskt instrument för att nå ut till fler människor. Andelen som läser bloggar växer och på så vis sprids åsikter och information till fler som normalt sätt kanske inte hade stött på informationen. I Carl Bildt fall förstår jag varför han använder sig av ett instrument där han klart och tydligt i lugn och ro kan redogöra för sin historia utan att bli avbruten eller medvetet eller omedvetet missuppfattad. Jag tror helt enkelt att vi alla får anpassa oss till en tid där det finns mer möjligheter att uttrycka sina åsikter än i Rapport 21.00. Självklart kommer Carl Bildt att få ta ansvar för allt han skriver på bloggen men det måste väl ändå vara upp till Carl Bildt själv att avgöra hur han skall bemöta media och besvara de frågor som är aktuella för tillfället. Jag hoppas i alla fall att Carl Bildt fortsätter att blogga.

1 kommentar:

Anonym sa...

liberties themselves flyers urging coms beard woeful trialled campaigned fulfills streets
lolikneri havaqatsu