fredag, maj 11, 2007

Fler praktikanter

Det kommer allt fler rapporter om att skolans kontakter med arbetslivet stadigt försämras. Flera kommuner har på senare tid helt tagit bort praon för sina elever vilket har skapat en oroande utveckling. Jag tycker att detta är oerhört synd. Det var inte länge sedan som jag hade tre paroelever hos mig en vecka i riksdagen och jag är övertygad om att det var minst lika givande för dem som det var för mig.

Jag tycker att skolans kontakter med det omgivande samhället borde öka istället för att minska. Idag har vi en skola där många vantrivs och där var 4:e elev går ur skolan utan fullständiga betyg. För många av dessa elever kan det bli tufft att få jobb. Jag tror att prao kan vara en bra inkörsport till arbetslivet eller kanske kan praon rent av fungera som en kick därbak att nu är det dags att jag sätter igång och pluggar om jag skall få det där jobbet eller nu är det dags att jag sätter igång ocg pluggar annars finns risken att jag måste ta det där jobbet.

Orsakerna till att flera skolor har dragit in praon tycks bero på att det är svårt för skolorna att få fram praoplatser till eleverna, men också att arbetsmiljöverket har skärpt sina riktlinjer vilket skapar merarbete för skolorna eller ibland t.o.m hindrar dem. Detta måste ju gå att lösa på ett bra sätt.

Inga kommentarer: