onsdag, april 18, 2007

Utfrågning av Statsministern imorgon

Igår frågade vi ut Carl Bildt, Cecielia Stegö och Thomas Östros i KU. Imorgon är det Fredrik Reinfeldt som skall frågas ut. Hoppas verkligen att sossarna kan hålla det på en konstitionell och saklig nivå och inte hamna i samma politiska sandlådenivå som vi har sett exempel på flera gånger tidigare.


Öppen utfrågning
KU-utfrågningar om granskningsärenden

Torsdag 19 april kl. 9.00-12.00

Plats: Andrakammarsalen, ingång Riksplan

I den fortsatta granskningen av regeringen och regeringsärendenas handläggning bjuder konstitutionsutskottet (KU) in statsminister Fredrik Reinfeldt. Då svarar statsministern på frågor i tio granskningsärenden.

Bland annat handlar det om utrikesminister Carl Bildts finansiella intressen, hur rekryteringsprocessen av ministrar gått till, om förändringar i arbetslöshetsförsäkringen och i skattefrågor samt nedläggningen av Djurskyddsmyndigheten och Arbetslivsinstitutet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lite småsegt idag om du frågar mig. Berit Andnor hade viljan men inte tillräcklig intellektuell firepower för att rubba en lugn och saklig Fredrik Reinfeldt.
Återigen var det ju ganska uppenbart att det var politiskt käbbel mer än frågor kring konstitutionen från oppositionen.

De fredliga styrkorna var ju som väntat ganska lågmälda.

Segt som sagt om det nu inte var för att du var i bild då och då. Det höll mig vaken ;-)

Anna Bergkvist Tenje sa...

Kan hålla med om att det var lite småsegt idag men det visar ju bara på att det inte finns så mycket att ta på, inget konstitutionellt i alla fall. Hoppas innerligt att vi under resterande mandatperiod kan återupprätta KU:s heder en aning och inte fortsätta denna pajkastning och politiska lekstuga. Jag tror dock inte att det är särskilt troligt då sossarna tydligt har visat var de tycker att ribban skall ligga. Hade svårt att hålla mig för skratt vid utfrågningen av Carl Bildt när Morgan blev lite arg och sa: Berit Berit (läs mamma mamma) Carl Bildt avbryter mig hela tiden och jag får inte ställa färdigt min fråga (läs Calle har tagit min lastbil men jag hade faktiskt den först), kan du säga till honom?

Anonym sa...

Debatter med Carl Bildt har väl tendensen att det blir mer riv i det... Han ställer stora krav på både lyssnare och motpart vilket tilltalar mig visserligen men många har svårt för hans lite överlägsna stil.

Reinfeldt håller en lägre och mer pedagogisk ton. Inte utan viss syrlighet och finess men väldigt eftertänksamt och lågmält.

Anders Björck och Carl Lidbom var annars ett sevärt par ;-) om man nu vill att det skall bli lite fart i kammaren.