tisdag, oktober 30, 2007

Spelfrågan är på gång att vända!

”Spelfrågan är på gång att vända!”

Bakgrund: I samband med Moderata samlingspartiets partistämma i helgen så beslöts om en rad ändring i frågan om spel i Sverige. Stämman valde att gå på en mer liberal linje än partistyrelsens. Bland besluten som fattades var att Lotteriinspektionen skall bli självständigare, och att Svenska spel skall säljas.

- Det är mycket viktigt att skilja lotteriinspektionen från Finansdepartementet. Risken finns alltid att det uppstår tvivel om Lotteriinspektionen mest värnar departementets intressen, eller folkets. För oss moderater är maktdelning viktigt och det är också huvudskälet till att jag redan tidigare motionerat i frågan i riksdagen. Stämman visade både att det är en viktig fråga för moderaterna, och för mig är det viktigt att vara med och hjälpa till med förändringen av moderaterna.

- Spelfrågan har engagerat mig länge. Länge har frågan kännetecknats av hyckleri, där staten tjänar mycket stora pengar men i stort lämnar de spelberoende vind för våg. Jag motionerade i riksdagen om att förbättra vården av de spelmissbrukare som finns. Särskilt som den statliga marknadsföringen av spel är så intensiv är det viktigt att vi har effektiv vård av de som förlorar kontrollen.

- Varje gång jag kan vara med och forma en fråga känns som en framgång. Men denna gång är det extra roligt eftersom det är en fråga som jag har brunnit så för. Och det känns som det verkligen finns medvind nu. Jag hoppas bara att jag kan få riksdagen att stödja mina motioner i frågan också avslutar Anna Bergkvist

Inga kommentarer: