onsdag, juni 04, 2008

Fika med vårdfacket

Bilden är hämtad från Smålandsposten och bilden är tagen av Urban Nilsson.

Fredagen den 23 maj blev en rad olika politiker inbjudna till diskussion av vårdfacket om den då pågående strejken. Jag och Katarina Brännström ställde givietvis upp och spenderade närmare 2 timmar vid Strandbjörket i Växjö. Måste säga att det var en mycket givande förmiddag. Jag ändrade mig förvisso inte i min syn på strejken eller sjuksystrarnas strategi men det blev en mycket bra diskussion och jag tror att min poäng framgick. Jag tycker inte att strjken var en bra idé men jag tycker att det ska löna sig att utbuilda sig och att det ska vara möjligt att göra karriär i sitt yrke. Jag håller dock absolut inte med om att ingångslönen skulle vara viktig, eller av större vikt. Huvudsaken är ju att det finns möjlighet till löneutveckling om man är duktig. Jag står fast vid det citat som är hämtat ur smålandsposten nedan.

"Anna Bergkvist ville sätta in sjuksköterskornas konflikt i ett större perspektiv. Hon tror inte att en strejk är rätt väg att gå och är tveksam till generella löneökningar, så som vårdförbundet kräver. Däremot behöver sjuksköterskorna en tydligare karriärväg och bättre löneutvecklingsmöjligheter.– Som riksdagsledamot är det svårt att lägga sig i en pågående konflikt. Däremot har jag länge engagerat mig i frågan att det ska löna sig med utbildning. Det behövs större lönespridning i sjuksköterskeyrket och ett sätt är att få in fler aktörer på marknaden och inte bara en offentlig arbetsgivare. Då ökar också konkurrensen." Smålansposten

Så här i efterhand tycker jag att man kan konstatera att strejken eller strategin och villkoren inte var särskilt lyckade. Vårdfacket kanske lyckades bättre än Kommunal men det var å andra sidan en riktig katastrof. Jag hoppas dock på en fortsatt diskussion med vårdfacket för det finns många viktiga frågor att diskutera, inte minst kvinnofällan i form av den offentliga sektorn.

Inga kommentarer: