I förra veckan debatterade jag reklam i radio och Tv i kammaren. Alliansens förslag, som röstades igenom, gick ut på att öka reklamen i radio och Tv för att på så sätt få en mer konkurrensneutral lagstiftning mot andra länder samt att kanalföretag som valt att sända från andra länder skulle få en morot till att plocka hem sin verksamhet igen. Redan i fredags gick Jan Scherman ut och bekräftade våra argument.
http://www.dagensmedia.se/
Scherman plockar hem
TV4 Fakta till Sverige
TV4 Fakta ska från och med i vår sändas från Sverige. De nya reklamreglerna gör att kanalen inte längre behöver sändas från Finland.
LÄS MER PÅ DAGENS MEDIA
Jan Scherman: Vi flyttar kanaler till länder med normala reklamregler
TV4s vd Jan Scherman lade sändningarna av TV4 Fakta i Finland på grund av att de svenska reklamreglerna inte harmoniserade med EU-reglerna. Men i och med det nya riksdagsbeslutet kan kanalen sändas från Sverige.
- Fördelen med att sända från ett annat land blir så mycket mindre tack vare de nya reklamreglerna. Det är en viktig förändring för oss så därför flyttar vi hem TV4 Fakta, säger Johan Kleberg, tf chef för TV4s nischkanaler.
De nya reklamreglerna påverkar dock inte utformningen av sponsorskyltar, som fortsätter att skilja sig från övriga Europa.
- Vi väljer ändå att flytta hem eftersom den nya lagstiftningen är ett så pass stort steg.
Flytten gör också att TV4 Fakta sänker sina kostnader.
- Det blir billigare att sända från Sverige eftersom vi ändå sänder så många kanaler från Stockholm. Istället får vi möjlighet att ytterligare investera pengar i tablån.
Flytten innebär också att utsändningspersonalen i Finland kan förlora sina jobb, i Sverige skapas istället några arbetstillfällen.
måndag, december 03, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar