tisdag, november 21, 2006

Praktik på bordgård




I går (måndag) var jag på min första praktik i verkligheten som riksdagsledamot. Jag hade valt att vara på Dansjö bondgård utanför Alvesta i Kronobergs län. Anledningen till detta är att jag först och främst vill lära mig mer om hur det är att vara bonde i Sverige idag, vilka problem och vilka möjligheter som finns men även för att jag älskar djur och att detta var en möjlighet för mig att träffa några. Och vilken dag det blev.

Först fick jag en mycket bra genomgång av Magnus Aaby Ericsson, som driver gården tillsammans med sina två söner, svärdotter och fru. Det är en mycket välskött och fin gård och de 250 mjölkkorna som lever på gården har det verkligen bra. Vi samtalade om de allmänna villkoren för bönder idag, EU-bidragen och framtiden. Mycket finns att göra men på det stora hela var Magnus positiv och hoppades på framtiden.

Jag träffande även hans svärdotter som håller koll på kossornas värden, kalvningen har hand om insemineringen och inhandlandet av sperma. En hel vetenskap som är en extremt viktig del av verksamheten.

Det kanske mest fantastiska jag var med om denna underbara dag var att jag fick vara med och hälpa till vid en kalvning. Den var en av de gamla favouritkossorna som hade varit med många gånger förr som fick värkan medan jag var där. Från det att vi såg frambenen på kalven första gången tog det bara 30 minuter tills dess att kalven var ute. Magnus sa till mig att jag fick gå in och ta bort hinnorbna och slemmet på kalven och kontrollera att den andades. Jag tvekade inte ens. Vistst var det lite slemmigt men alldeles underbart. Jag fick nästan en liten tår i ögat så speciellt var det. Det blev en liten tjurkalv, svart och vit och alldeles alldeles underbar!

Inga kommentarer: