måndag, maj 15, 2006

Socialdemokrater långt ifrån verkligheten

Man blir ju helt klart mörkrädd ibland när man läser förslag som politiker producerat. Nu senast har det kommit en rad olika förslag från socialdemokraterna som rör rovdjursdebatten som visar på både inkompetens och verklighetsflykt. Jag är en stor djurvän men jag anser dock inte att djur har rättigheter. För mig står rätten att försvara sitt liv och sin egendom betydligt högre än att vissa arter skall ha något slags existensberättigande av naturen given.

Vad som upprör mig är att jordbruksministern Ann-Kristin Nykvist (s) nyligen föreslog att man skall hänga pinglor på jakthundar för att skrämma bort vargen. Ungefär samtidigt föreslog den socialdemokratiska riksdagsledamoten Jan Emanuel Johansson att 40 vargar skall hämtas i Ryssland och inplanteras i Sverige. Givetvis är det inte önskvärt att skjuta ut rovdjuren, men jag anser att vi måste ge människorna rätten att försvara sig och sina tamdjur. Den enda kontakten som socialdemokraterna har haft med vargar har nog varit på Skansen.

Inga kommentarer: