tisdag, februari 26, 2008

Snabbvisit på Växjö kommunfullmäktige

Tittade in på Växjös kommunfullmäktigesammanträde idag. Det var främst för att träffa gamla vänner som jag träffar alldeles för sällan nuförtiden. Men jag tycker även att det är viktigt att försöka att hålla koll på vilka frågor som är aktuella i de olika kommunerna i länet och hur tongångarna går.

Det är verkligen stor skillnad på kommun och rikspolitiken. Både på gott och ont. I riksdagen är debatten inövad och strikt medan den i kommunen är oerhört spontan och känns nära. Jag kan sakna närheten... både i besluten till medborgaren men även i debatten i stort. Samtidigt är ju debatten i riksdagen på ett högre plan, mer underbyggd kanske och mer genomarbetad. För den sakens skull tror jag inte att den är viktigare för den enskilde medborgaren.

Oavsett, eftermiddagen var stundtals underhållande och jag ska försöka att närvara vid fler tillfällen.

Inga kommentarer: