tisdag, februari 26, 2008

7 klasser och 4 föredrag senare

Igår besökte jag Sunnerbogymnasiet i Ljungby. Jag var där för att tala om mig själv, min roll som riksdagsledamot och arbetet i riksdagen och svara på frågor om politik såklart. Man kan tro att det är enkelt att prata om sig själv, men efter 4 framträdanden och 7 klasser var jag jag ganska utpumpad. Det var dock en mycket lyckad dag. Tycker att det gick mycket bra och jag hade framförallt roligt. Dessutom kom det många intressanta och bra frågor från eleverna. Den bästa frågan kom från en tjej i samband med att jag förklarade kvittningssystemet i riksdagen och att frågor nästintill alltid är avgjorda långt innan vi trycker på knappen och voterar. Hon frågade varför vi överhuvudtaget var där och tryckte på knappen, räckte det inte att kvittningsmannen var där och gjorde det. Hon har en poäng!

Vi diskuterade även frågor som antalet riksdagsledamöter, fildelningsfrågan, individens frihet och betyg. Som sagt... mycket givande dag och jag ser fram mot att ta emot (delar av)dessa elever i nästa vecka när de kommer upp till riksdagen och besöker mig.

Inga kommentarer: