tisdag, februari 19, 2008

Kubansk demokrati???

Pressmeddelande

2008 02 19

Riksdagsledamot
Anna Bergkvist
0705-723900

”Jag hoppas på Kubansk demokrati”

Bakgrund: Kubas diktator Fidel Castro lät i morse meddela att han kommer att avgå. I skrivande stund är det oklart vem han kommer efterträdas av och om det kommer att ske under demokratiska former. Fidel Castro har hållit Kuba i järngrepp sedan 1959, då han i en statskupp avsatte den tidigare diktatorn Batista.

- Det är givetvis glädjande att en diktator avgår, men jag hoppas innerligt att han inte kommer att ersättas med en annan diktator. Det är hög tid för demokratiska val på Kuba.

- Världen har ett stort ansvar gentemot Kubas folk att hjälpa till och stötta de demokratiska krafterna - vi måste ta denna chans att skapa demokrati på Kuba. Jag tycker att Sverige har ett speciellt ansvar, detta eftersom vi så länge haft nära kontakter med Kuba. Vi bör göra vårt yttersta för att hjälpa Kuba att förändras till en demokrati utan blodspillan.

- Jag hoppas verkligen på att Kuba snart och utan våld blir en demokrati. Kubanerna har alltför länge levt under en förtryckande diktatur och i svår fattigdom, avslutar Anna Bergkvist

1 kommentar:

Per Gjörloff sa...

Lite sent, men ändå. Du noterade säkert, liksom jag, att demokratin på Kuba firade nya triumfer när landet gick till "val". En enda kandidat och tillika Fidels bror Raúl. Keep it in the family, kanske man kan säga... Mvh Per Gjörloff, Moderaterna i Kalmar