måndag, oktober 16, 2006

Stor förlust för regeringen

Cecilia Stegö Chilòs avhopp från regeringen är en stor förlust som jag ser det. Jag tror att hon var precis det som den person som den svenska kulturdebatten hade behövt. Visst hade hon fått det lite tufft i början med att återupprätta förtroendet hos väljarna men jag är övertygad om att hon vunnit i det långa loppet.

Medias häxjakt och beslutsamhet att sätta dit borgerliga ministrar är helt otrolig. Tänk om media hade varit lika fokuserade när det framkom att fd. justitieminister Bodström haft svart arbetskraft och rökt hasch eller när Ringholm betalade ut svarta löner i idrottsklubben. Men men som borgerlig minister måste man nog vara lite bättre och lite mer påläst.

Jag tycker hursomhelst att den borgerliga regeringens strat kunde ha varit bättre och mer munter och jag hoppas att vi slipper skitsnack i framtiden, bådse inom och utom partiet. Skulle vara trevligt att kunna fokusera på politiken istället.

Angående Stegö så var jag intervjuad i Smålandsposten i dagens tidning.


http://www.smp.se/article/723316_101-0-0-0

Anna Bergkvist hoppas kulturministern stannar på sin post
Anna Bergkvist, moderaternas andra riksdagsledamot i länet, hoppas att kultur- minister Cecilia Stegö Chilò ska stanna i regeringen.

- Jag är väl medveten om att det är lag på att betala tv-licensen. Har man inte betalat är det ett lagbrott och då har man begått ett fel. Men Cecilia Stegö Chilò är en otroligt kompetent person och jag tror inte att hon avgår ur regeringen, säger hon.
Samtidigt håller Anna Bergkvist med om att kulturministern har mycket att bevisa inför sina väljare.
- Hon måste verkligen jobba hårt för att bygga upp förtroendet, säger Anna Bergkvist.

Ta ställning till anmälan
Som nyvald ledamot i riksdagens konstitutionsutskott får Anna Bergkvist framöver ta ställning till den anmälan som socialdemokraten Carina Hägg i dag lämnar in mot statsminister Fredrik Reinfeldt angående hans ministerutnämningar.
- Men först ska utskottet "beta av" 17 ärenden som gäller den förra regeringen. Vi har möte på torsdag och då klarar vi av några, säger Anna Bergkvist.
Hon är mycket nöjd över att hennes förstaval till utskottsplatser i konstitutionsutskottet och jordbruksutskottet har blivit tillgodosedda.
- För mig är det principiella viktigt inom politiken. Sådana frågor får vi jobba med inom konstitutionsutskottet och det ska bli intressant. Nu hoppas jag också att all skit har kommit upp till ytan så att vi i fortsättningen kan fokusera på politiken. Förra veckan var det alldeles för många turer, säger Anna Bergkvist.Berne Persson

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja heja!
Tur att du finns, stackars småland som annars verkar fyllt av backstabbande moderater som utmålar sig själva som helgon..
Det behövs fler som du. Grattis till plats i de fina utskotten, där kan du nog tillföra en hel del ideologisk ryggrad :)