fredag, november 07, 2008

Stort grattis till Kronoberg skolan - smartast i länet

I DN:s nutidsorientering kammade Kronoberg skola i Växjö hem länssegern. Riktigt roligt! Inte för att jag på något sätt tar åt mig äran för detta men jag har varit i mycket kontakt med denna skolan. Jag har praktiserat på skolan i våras för att få bättre insikt i hur det är att gå i en högstadieskola idag. Sedan har jag även tagit emot 2 klasser från denna skolan i riksdagen och hållt föredrag och rundvandring med dem.

Skolan är en ganska liten friskola med riktigt bra lärarstab och atmosfär. Skolan skulle kanske behöva en liten ansiktslyftning och lärarna skulle verkligen behöva nya gardiner i sitt fikarum samt nya möbler=) Det verkar dock inte som om det spelar så stor roll med tanke på det fina resultatet. Huvudsaken är om lärarna har kompetens och trivs och vilket stämmer i båda avseendena vad jag vet. Att lärarna dessutom vet namnen på alla eleverna och verkligen bryr sig tror jag också spelar in.

291280 elever från 1212 svenska skolor var anmälda till Dagens Nyheters nutidsorienteringstävling som hålls årligen. Kronoberg skola blev bästa skola i Kronoberg med en snittpoäng på 14,6 poäng.

Inga kommentarer: